Ons kantoor in Lasne is nu op afspraak geopend

FAQ - GFI GOLD

Veel gestelde vragen Veel gestelde vragen

Is GFI GOLD een betrouwbare partner ?

GFI GOLD is een wisselkantoor (https://www.fsma.be/nl/party/gold-forex-international) dat bestaat sinds 2005.

Het bedrijf is de bevoorrechte partner van particuliere en professionele klanten in binnen- en buitenland voor de aan- en verkoop van beleggingsgoud, edelmetalen en valuta's.

Met onze ervaring van meer dan 15 jaar hechten wij veel belang aan de tevredenheid van onze klanten en de kwaliteit van onze dienstverlening: "een tevreden klant is een terugkerende klant".

GFI GOLD is uw vertrouwde partner voor uw transacties in goud, edele metalen en valuta's.

Kan ik nog goud en metalen aankopen en verkopen via mijn bank ?

Retailbanken zijn een paar jaar geleden gestopt met deze dienst.

Er zijn steeds minder professionals actief in de beleggingsgoud- en metaalsector. Vertrouwde en professionele spelers zoals GFI GOLD zijn echter tussenbeide gekomen om klanten in staat te stellen beleggingsgoud en -metalen te blijven kopen en verkopen.

Het is volkomen legaal om beleggingsgoud en/of -metalen te kopen of te verkopen.

U moet echter begrijpen dat de regelgeving elk jaar strenger wordt. Het is inderdaad essentieel om de traceerbaarheid van zijn goud en zijn metalen te waarborgen door certificaten en eigendomsbewijzen bij te houden om met name het witwassen van geld en fraude te bestrijden.

Hoe komt u in contact met GFI GOLD ?

Voor valutawisseltransacties:

Wij nodigen u uit om rechtstreeks naar onze kantoren op het gelijkvloers Zuidstraat 101 te 1000 Brussel te komen.

Wij zijn doorlopend geopend van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur.

Onze forex experts verifiëren vooraf uw identiteit (proces genaamd “Know Your Customer” of KYC) op basis van uw identiteitskaart en uw fiscale woonplaats en voeren vervolgens de gewenste transactie uit.

Voor transacties met betrekking tot edelmetaal en goud:

Wij nodigen u uit om eerst een klantaccount aan te maken op wwww.goldforex.be om uzelf te identificeren.

Ga hiervoor naar de rubriek “mijn account” (zie procedure voor het aanmaken van een account).

Dit versnelt en vergemakkelijkt uw transacties en de opvolging van uw bestelling via ons online platform.

Ga dan naar de 1e verdieping Zuidstraat 101 te 1000 Brussel.

Onze experts in beleggingsgoud en -metalen zullen u verwelkomen en u objectief adviseren.

Waar zich bevindt GFI GOLD ?

Ons kantoor is gelegen Zuidstraat 101 in 1000 Brussel. We hebben ook een vertegenwoordigingskantoor in Lasne enkel voor beleggingsgoud (op afspraak).

Ook al zijn er naamgenoten, wij zijn het enige en echte GFI/GOLD & FOREX INTERNATIONAL kantoor. Als u niet kunt komen, bieden wij u onze thuisbezorgservice (BeLux) of onze beveiligde afstortservice GFI Safe aan.

Om ons in Brussel te vinden, vindt u de verschillende middelen en routes op de pagina "Contact" van onze site. Deze trajecten houden rekening met de recente wijzigingen aan de verkeersplannen in het stadscentrum van Brussel.

Welke zijn uw openingsuren ?

Ons kantoor is van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur fysiek ononderbroken geopend.

We blijven via ons online platform 7 dagen per week open van 8.00 uur tot 20.00 uur. Hiermee kunt u buiten kantooruren beleggingsgoud (via GFI Safe) en edelmetalen tot € 70.000 per transactie kopen of verkopen.

Kopen of verkopen jullie juwelen en/of edelstenen ?

Wij verhandelen geen juwelen of edelstenen.

Onze expertise is gericht op beleggingsgoud en metalen in de vorm van munten en baren

Welke betaalmiddelen aanvaarden jullie ?

Conform de Belgische regelgeving accepteren wij contante betaling tot een maximum van € 3.000.

De meeste van onze klanten betalen via bankoverschrijving door vooraf een account aan te maken op www.goldforex.be (zie "procedure voor het aanmaken van een account").

Het is ook mogelijk om te betalen via bankkaart (Bancontact) in functie van de toegestane betalingslimiet van uw bank. We nodigen u uit om uw kaartlimiet te controleren voor u naar ons kantoor komt door vooraf contact op te nemen met uw bankfiliaal.

Kredietkaarten (Visa, Mastercard, etc.) en Carte Bleue worden niet aanvaard.

Hoe en wanneer zal ik betaald worden wanneer ik mijn goud en/of metalen verkoop ?

GFI GOLD zal het volledige bedrag per bankoverschrijving betalen.

Welke muntstukken en goudstaven kopen jullie op ?

We kopen alle munten op die afgebeeld staan op onze site www.goldforex.be.

Wat betreft de goudstaven, kopen we internationale goudstaven (LBMA) maar ook niet-internationale goudstaven zoals Franse, Belgische (Emeko, etc.) op, waarbij een kleine afhouding wordt toegepast om de omsmeltkosten te dekken.

Opgelet: bij de verkoop van uw muntstukken en goudstaven die niet werden aangekocht bij GFI GOLD, zullen we u vragen om u aan te bieden met de eigendomsbewijzen (zoals facturen, notariële aktes van schenking, nalatenschap of een brief van onderhandse schenking). Elke transactie is nominatief en wordt onderworpen aan een interne verificatieprocedure (“Know Your Customer” of KYC) om de herkomst van het goud te bepalen vanaf € 10 000.

Moet ik mijn munten schoonmaken voor ik ze kom verkopen ?

Reinig nooit uw gouden of metalen muntstukken voor u langskomt omdat u zo het risico loopt fijne en fragiele details van de munten te beschadigen. Eenmaal gereinigd verliezen ze waarde en kopen we ze over voor de waarde van goud.

Hoeveel dagen zijn er nodig voor ik mijn geld krijg in geval van verkoop ?

Van zodra uw goud en/of uw metalen werden gewaardeerd door een van de experts in ons kantoor en van zodra uw dossier volledig is op het vlak van conformiteit, zal onze financiële afdeling nog dezelfde dag overgaan tot betaling op uw bankrekening in het land waar u uw fiscale woonplaats heeft.

We nodigen u uit om steeds uw bankkaart en identiteitskaart mee te nemen om de transactie af te ronden.

Moet ik heffingen betalen op de gemaakte winst ?

In België zijn meerwaarden verkregen uit beleggingsgoud en metalen door Belgische fiscale inwoners niet belastbaar volgens de huidige fiscale wetgeving.

Wat niet-inwoners betreft, verwijzen we u graag naar de fiscale wetgeving van het land waar u woont.

GFI GOLD is niet verplicht tot afhoudingen op de uitgekeerde bedragen en alle inwonende of niet-inwonende belastingplichtigen moeten de fiscale bepalingen naleven van het land van hun fiscale woonplaats.

Wanneer moet ik mijn aangekochte goud komen ophalen ?

Van zodra we uw betaling ontvangen, zal onze financiële afdeling u een e-mail sturen om de ontvangst van uw betaling te bevestigen en u uit te nodigen om uw bestelling te komen afhalen.

Een termijn van minimum 24 uur is nodig tussen de bestelling en de afhaling van de bestelling door de klant, zodat we de transactie intern kunnen valideren.

Het wordt aangeraden om langs te komen binnen de 10 dagen na ontvangst van de e-mail. Als u uw bestelling tijdens deze periode niet kan komen ophalen, maak u dan zeker geen zorgen: we houden ze nog enkele dagen bij, maar aarzel niet om ons hiervan op de hoogte te brengen.

Voor grote bestellingen stellen we onze privéparking in alle discretie ter beschikking van onze klanten.

Hoe kan ik weten of de munten en goudstaven authentiek zijn ?

Dankzij de expertise van onze medewerkers bieden we u een professionele en betrouwbare service die de authenticiteit en conformiteit garandeert van de producten die u aankoopt.

Elk verkocht product wordt vooraf onderworpen aan een controle door onze experts.

Bij GFI GOLD verkopen we enkel kwaliteitsproducten. Artikelen van slechte kwaliteit worden meteen omgesmolten.

Moet ik een commissie toevoegen aan de vermelde koers ?

Zowel voor het wisselen van valuta als voor goud en metalen zijn al onze prijzen na aftrek van alle kosten, afhankelijk van de ouderdom van de munten en de kwaliteit en het type van de aangeboden munten en goudstaven.

Bij GFI GOLD zijn we volledig transparant over de vermelde prijzen. Er zijn dus geen andere kosten of extra commissies.

Kan ik bij GFI GOLD goud en valuta kopen als ik in het buitenland woon ?

Voor goud en metalen is het mogelijk om, mits controle van uw klantgegevens en KYC-identificatie (“Know Your Customer”), vanuit het buitenland goud aan te kopen bij GFI GOLD zolang u geen fiscaal inwoner bent van een land waarmee het kantoor geen zaken doet. De lijst van deze landen wordt regelmatig bijgewerkt door onze afdeling Compliance.

Voor het wisselen van valuta moet u persoonlijk naar ons kantoor komen in de Zuidstraat 101, 1000 Brussel.

Is het mogelijk om met een volmacht goud en/of metalen te komen afhalen?

Voor valutatransacties is het niet mogelijk om een ​​volmacht aan te bieden.

Voor transacties in goud en metalen is het mogelijk om een ​​bestelling af te halen met een door de opdrachtgever gedateerde en ondertekende volmacht. Het kantoor bezorgt u alle elementen die op de volmacht moeten staan ​​om er rekening mee te houden. De lasthebber moet ook in het bezit zijn van zijn identiteitskaart en een kopie van de identiteitskaart van de volmacht om in aanmerking te worden genomen.

Aarzel niet om ons te bellen op +32 (2)513/92.40 om uw volmacht op voorhand te valideren, om te voorkomen dat u zonder bestelling vertrekt.

Kan ik mijn goud aan mijn kinderen geven ?

In België is het mogelijk om uw goud te schenken op twee manieren:

  • door een onderhandse schenking te doen: dit wordt een ‘pacte adjoint’ genoemd. Op die manier vermijdt u de betaling van schenkingsrechten, maar enkel als de schenker niet overlijdt binnen een bepaalde periode (de termijn verschilt in functie van uw fiscale woonplaats). Als de schenker overlijdt binnen die periode, zal de begiftigde alsnog schenkingsrechten moeten betalen. We nodigen u uit om uw notaris te raadplegen om de exacte formaliteiten te kennen die moeten worden nageleefd bij een onderhandse schenking.
  • door een geregistreerde schenking te doen waarbij schenkingsrechten moeten worden betaald, maar waarbij geen periode in acht moet worden genomen waarin de schenker nog in leven moet zijn. In dit geval gaat het om een notariële akte die door uw notaris moet worden opgesteld.
Wat gebeurt er met mijn goud in geval van nalatenschap ?

In het geval van een erfenis, als de overledene zijn goud en/of metalen aan GFI Safe had toevertrouwd, vragen we om de door de notaris ondertekende verklaring van erfrecht voordat we de borgsom teruggeven aan de erfgenamen.

Goud en metalen die te koop worden aangeboden door klanten die afkomstig zijn uit niet-aangegeven nalatenschappen, worden geweigerd door onze Compliance-afdeling.

Indien u wenst, kunnen wij u doorverwijzen naar een belastingadviseur die u zal toelaten uw situatie te regulariseren.

Wie garandeert mij dat mijn goud veilig wordt bewaard via GFI Safe ?

Uw goud wordt niet opgeslagen in onze kantoren maar in een volledig beveiligd extern magazijn beheerd door BRINK'S.

BRINK'S is een Amerikaanse beursgenoteerde multinational en gespecialiseerd in logistiek en effectenbeveiliging.

Uw deposito is verzekerd tegen marktwaarde en wordt twee keer per jaar gecontroleerd door een onafhankelijke externe auditor die de titel en hoeveelheden van elke klant in deposito certificeert.

U kunt de certificatiecertificaten van de auditor raadplegen via uw myGFI-depotdossier.

Kunt u zorgen voor de levering van mijn goud en hoeveel kost deze dienst ?

Wij kunnen zorgen voor de levering van uw beleggingsgoud en uw metalen in België en Luxemburg.

Dankzij onze dienstverleners kunnen we tot € 30.000 per zending verzenden in België en Luxemburg.

U hoeft zich niet te verplaatsen.

Verzendkosten zijn gratis voor alle bestellingen boven de € 15.000 en € 35 inclusief btw hieronder.

Neem voor Frankrijk contact met ons op via +32 2 513.92.40

Wat is de premie ?

De premie is het verschil (in %) tussen de "spotprijs" van een muntstuk en zijn aankoop-/verkoopkoers.

De premie kan positief of negatief zijn en verandert in functie van verschillende factoren, zoals het aanbod en de vraag op de markt, de voorraad, de liquiditeit en de zeldzaamheid.

Vanuit een praktisch standpunt heeft de koper er baat bij om de beleggingsmunt te kopen met de laagste premie.

Omgekeerd heeft de verkoper er baat bij om de munt te verkopen met de hoogste premie. De premies zijn al meegerekend in de vermelde prijzen.

Wat is de spotprijs ?

De "spotprijs" is de intrinsieke waarde van het muntstuk,dat wil zeggen het gewicht aan fijn goud dat erin zit vermenigvuldigd met de prijs van goud op de internationale markten. De referentieprijs van goud is het ounce goud genoteerd in USD op de London Metal Exchange (LME).

Wat is de “Bid” en “Ask” ?

De Bid (verkoopkoers) en de Ask (aankoopkoers) worden berekend op basis van de spotprijs die door GFI GOLD afhankelijk van de richting (Aankoop/Verkoop) wordt vermeerderd of verminderd met een premie. Ze vertegenwoordigen onze aankoopprijs en onze verkoopprijs alles inbegrepen.

Wat is de “spread” ?

Het verschil tussen de “Bid” en de “Ask” wordt de “Spread” genoemd.

Een belegger zal er alle baat bij hebben om te streven naar een product met een lage “Spread”, aangezien het prijsverschil tussen de aankoop- en verkoopkoers dan het kleinst zal zijn en de transactiekoers gunstiger zal zijn.

Dekt mijn woningverzekering fysiek goud dat ik thuis bewaar in geval van diefstal/brand ?

Als uw woningverzekering de inhoud dekt, zijn waardevolle zaken (waaronder fysiek goud) ook verzekerd. Bij diefstal worden waardevolle goederen terugbetaald tegen hun “huidige waarde”. Sommige verzekeringscontracten bieden echter een mindere dekking. U kan dit dus best navragen bij uw verzekeraar of makelaar.

Moet ik beschikken over een kluis ?

Als u zaken van grote waarde bezit, is de veiligste optie om ze te bewaren in een kluis. Steeds meer banken bieden deze service echter niet langer aan. U kan daarom een beroep doen op GFI om uw goud veilig te bewaren via onze depositoservice GFI Safe.